خطر «درمان‌ با تستوسترون» در مردان مسن

سلامانه :نتایج یک آزمایش جدید نشان داده است که استفاده از روش‌های درمان با تستوسترون در مردان مسن احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ زودرس را در آنان افزایش می‌دهد.

پزشکان بر اساس مطالعات خود دریافتند مردان مسنی که با افت ترشح این هورمون و مشکلات جسمی ناشی از آن مواجه هستند در صورت درمان با تستوسترون ممکن است بیشتر با خطر احتمالی سکته قلبی و مغزی روبرو شوند.

نتایج این آزمایش‌ها آشکار ساخت مردانی که از تستوسترون استفاده می‌کنند در یک دوره سه ساله، 30 درصد بیش از مردانی که با وجود مشکل افت ترشح این هورمون از مکمل‌های تستوسترون استفاده نمی‌کنند در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس هستند.

«میشل هو»، محقق ارشد این مطالعه از مرکز خدمات سلامتی دنور گفت: یافته‌های این مطالعه تایید نمی‌کند که تستوسترون موجب سکته قلبی و مغزی یا مرگ زودرس می‌شود اما تاییدی بر نتایج مطالعات پیشین در همین زمینه در مردان است و به همین دلیل لازم است که پزشکان و بیماران در مورد خطرات بالقوه مصرف این نوع مکمل‌ها دقت کنند.

در این مطالعه سوابق پزشکی 8700 مرد با افت ترشح تستوسترون مورد بررسی قرار گرفت. قلب تمام این شرکت‌کنندگان تحت معاینه قرار گرفت و بسیاری از آنان فاکتورهای خطرزای مشکلات قلبی از جمله انسداد عروق قلبی را دارا بودند.

در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که نزدیک به 26 درصد مردانی که از مکمل‌های تستوسترون مصرف کرده بودند دچار مشکلات قابل توجهی شدند در حالی که این آمار در گروه دیگر 20 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند هنوز مشخص نیست چگونه این هورمون خطر بروز مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد اما شواهد پزشکی حاکی از آن است که تستوسترون ممکن است پلاکت‌های خون را به یکدیگر بچسباند و به شکل‌گیری لخته‌های خونی منجر شود.

ارسال برای یک دوست
۰ ۰ آیا این خبر را می پسندید؟
نظر دهید
CAPTCHA Image reload
لطفا عبارتی که در تصویر بالا می بینید را وارد نمایید.