بیماران قلبی پیش از شیمی درمانی عملکرد قلبی خود را بررسی کنند

سلامانه :  یک متخصص قلب و عروق با تاکید بر ضرورت انجام آزمون‌های قلبی پیش از شیمی درمانی در بیماران قلبی گفت: ضعف قلبی پس از مصرف داروهای شیمی درمانی برگشت پذیر است.

دکتر تقی درودگر در گفت وگو با ایسنا گفت: عوارض‌ جانبی شیمی ‌درمانی ممکن ‌است سبب افزایش احتمال بروز بیماری قلب از جمله ضعف عضله‌ قلب (کاردیومیوپاتی) و آشفتگی‌های ریتم قلب (آریتمی‌ها) شود.

وی افزود: بعضی انواع شیمی‌ درمانی نیز ممکن ‌است سبب افزایش حمله‌ قلب شود. درمان با مهار‌کننده‌های آنژیوژنز و بعضی داروهای هدف‌دار با فشارخون بالا ارتباط دارند ولی شیمی درمانی در تمام موارد هم دارای عارضه‌ جانبی بالقوه‌ صدمه‌ قلب نیست.

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: بعضی از داروهای ضدسرطان از جمله داروهای دسته‌ آنتراسیکلین‌ها (داکسروبیسین) و نیز داروهای جدید‌تر مانند تراستوزوماب (هرسپتین) برای سرطان پستان و سایر موارد ممکن‌ است با ضعف ساختن عضله‌ قلب سبب صدمه‌ قلب شوند.

درودگر با اشاره به اینکه خطر ایجاد صدمه‌ قلب در اثر آنتراسیکلین‌ها با مقدار کل دارویی که بیمار در سراسر زندگی دریافت می‌دارد مرتبط است، گفت: ضعف قلب ناشی از تراستوزوماب به مقدار کل دارو در سراسر زندگی ارتباط ندارد و اغلب قابل برگشت است.

وی افزود: بعضی داروهای شیمی‌ درمانی از جمله تاکسان، سبب غیرطبیعی شدن ریتم قلب می‌ شوند. این حالت به‌طور مشخص و به‌ صورت موقت ضمن تجویز دارو بروز می‌کند، بنابراین در صورتی که بیمار احساس سبک شدن سر یا از حال رفتن کند باید بلافاصله موضوع را با پرستار مربوطه درمیان بگذارد.

درودگر تصریح کرد: در‌ صورتی‌ که پزشک در نظر داشته باشد از یک داروی شیمی‌ درمانی استفاده نماید که بر قلب تأثیر می‌گذارد، باید پیش‌ از آغاز درمان، بیمار را برای انجام آزمون عملکرد قلب ارجاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه ضمن درمان ممکن‌ است بیمار به پایش دوره‌ای قلب نیز نیاز داشته باشد، گفت: در صورتی‌ که از پیش بیماری قلب از جمله کاردیومیوپاتی وجود داشته باشد، پزشک نوع دیگری از شیمی‌درمانی را پیشنهاد می کند.

درودگر افزود: اگر بیمار دچار مشکلات قابل‌ توجه از جمله کوتاهی نفس با حداقل تلاش یا درد قفسه‌ سینه ضمن شیمی درمانی شود باید بلافاصله مشکل را به کادر درمانی اطلاع دهد.

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: برای درمان بعضی سرطان‌ها به درمان با پرتو نیاز است. درصورتی ‌که قلب درمنطقه‌ای قرار گرفته باشد که پرتو‌ درمانی باید انجام شود، احتمال بروز کاردیومیوپاتی بیماری سرخ‌رگ تاجی و حمله‌ قلب افزایش می‌یابد.

وی گفت: توام‌ شدن درمان با پرتو و شیمی‌ درمانی به افزایش بیشتر احتمال صدمه‌ قلب منتهی می‌شود اما پزشک می‌تواند برای کاهش هر چه بیشتر این خطرات اقدامات لازم را انجام دهد.

ارسال برای یک دوست
۰ ۰ آیا این خبر را می پسندید؟
نظر دهید
CAPTCHA Image reload
لطفا عددی را که تصویر بالا می بینید را وارد نمایید.