ناگفته‌ها درباره خالکوبی و تتو

سلامانه :دست‌هایش زمخت است. خال‌های كوچك كبود رنگ میان چروك‌های ریز مچ دست‌هایش كمتر به چشم می‌آید. سال‌ها پیش وقتی جوان‌تر بود، آمده بود تهران. خرم آباد برای شوهرش كارنداشت.

به گزارش اعتماد، حالا او یك كار دولتی دارد و شوهرش بیكار است. چای می‌ریزد و رفت و روب می‌كند، شده مادر همكارانش. مامان زهرا صدایش می‌كنند.

مامان زهرا دست‌هایش را می‌گذارد روی میز و نگاه‌شان می‌كند خال‌های كبود را وقتی 10 سال داشت برایش سوزن سوزن كردند، مادرش هم داشت. اصلا به حرف مادرش و برای دل او این همه درد را تحمل كرد. سوزن زدند و قرمزی خونش را به سیاهی دوده چراغ سپردند. حرف‌های مادر كه گفته بود خال‌ها بلا گردانش می‌شوند و دردها را درسیاهی خود حبس می‌كنند، گریه‌های آن شبش را بی‌صدا كرد. ازآن شب 40 سال می‌گذرد. خال‌ها به كبودی نشسته‌اند و او را یاد مادر خدا بیامرزش می‌اندازد و بلاهایی كه از سر گذرانده است.

پدرش هم در جوانی سوزن سوزن شده بود نه برای یك جفت خال، برای آنكه یاد عشق همراهش باشد دست چپش شد جایگاه همیشگی لیلی و مجنون. مامان زهرا یادش می‌آید آن روزها در خرم آباد چانه و پیشانی و دست خیلی‌ها را سوزن سوزن می‌كردند. مادرش هم گفته بود از خیلی قبل دست و صورت زن‌ها و مردها را كبودی می‌زدند كه از دیو و جن در امان باشند.

محمد میرشكرایی، پژوهشگر و مردم شناس است، پیش از این رییس پژوهشكده مردم‌شناسی بوده، او می‌داند كه خالكوبی قدمتی دیرینه در ایران داردو صحبت امروز نیست. زمانی كه آیین مهر در ایران رواج داشت. از همان زمان ایرانیان با خالكوبی آشنا بودند. اعتقادشان به نمادها چنان بود كه روی بدن آنها را حك می‌كردند، آن طور كه میر شكرایی می‌گوید خالكوبی راهی برای زیباتر شدن هم بود. او وقت كمی دارد و بیش از این نمی‌گوید.

 

تتو حرام نیست

اتاق نیمه تاریك است، نور چراغ سقفی غبارهای لرزان روی میز را به رخ می‌كشد. پسرها نشسته‌اند در نوبت. آریا مو كوتاه می‌كند و از زمانی می‌گوید كه تتو می‌كرد. پسرهای جوانی كه می‌آمدند تن‌شان را طرح‌دار كنند و جذاب‌تر شوند. یا شاید قدرت و مردانگی‌شان را در طرح‌ها پررنگ‌تر كنند. این را دیگر نمادی كه انتخاب می‌كردند نشان می‌داد. اما بیشترشان نشان «فروهر» را می‌خواستند.

از هر سن و سال و قشری مشتری داشت. كارشان آزاد بود یا ورزشكار و كارمند بودند. هرچه سن‌شان بیشتر بود دوست داشتند طرحی روی بدن‌شان حكاكی شود كه در معرض دید نباشد. كم‌سن و سال‌ها اما برعكس دوست داشتند نقش‌های بدنشان را دیگران ببینند. نوعی خودنمایی كه دهه هفتادی‌ها بیشتر خواهانش بودند.

آریا تند و كوتاه حرف می‌زند، جدی است و نگاهش به قیچی و موی مشتری است. می‌گوید: «كسی كه می‌خواهد تتو كند باید خوب فكرهایش را بكند كه پشیمان نشود. هرچه نقش و طرح بیشتر جلوی چشمش باشد زودتر ازآن خسته می‌شود.»

تجربه‌اش می‌گوید كه طرح‌های مدرن و نمادهای خاص طرفداران بیشتری دارد. او یك سال بیشتر است كه دیگر روی تن كسی طرح نمی‌اندازد. تتو كار زمان بری است كه دیگر حوصله‌اش را ندارد. شاید هم برای اینكه با تتو كاران برخورد می‌شد و به خطرش نمی‌ارزید.

آریا می‌گوید: «حتی اگر مسائل بهداشتی رعایت هم شود، تتو كردن پذیرفته شده نیست.»

مصطفی كه دارد مویش را كوتاه می‌كند همین را می‌گوید. او پشت كمرش را تتو كرده و برای رفتن به استخر دچار مشكل می‌شود. بسیاری اوقات او را به خاطر داشتن تتو راه نداده‌اند. اما او طرح روی بدنش را دوست دارد مثل خیلی‌های دیگر كه در خفا بدن‌شان را به تتوكاران می‌سپارند. نمی‌داند كه ایراد شرعی دارد یا نه اما این‌طور شنیده است.

دفتر استفتائات مقام رهبری صراحتا اعلام می‌كند كه تتو حرام نیست و ایراد شرعی ندارد. و از آنجا كه اثر ان زیر پوست بوده و مانع از رسیدن آب نیست، وضو و غسل با آن صحیح است. فقط اگر برای خانم‌ها زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم بپوشانند. اگر ترویج نمادهای غربی نباشد اشكالی نخواهد داشت.

برخورد‌های سلبی جواب نمی‌دهد

لازم نیست داش مشتی، خلافكار یا خرافاتی باشی تا بدنت را سوزن سوزن كنی، این روزها خیلی‌ها برای زیباتر شدن تتو می‌كنند. مرد و زنش هم فرقی ندارد.

به نظر 20 ساله می‌رسد. پسر اسمش را نمی‌گوید، آستینش را بالا می‌زند. صورت یك زن با شعرهای درهم و برهم. انتهای صورت زن نوشته روزی كه عاشقم نباشی و بعد قطره‌های اشكی كه چشم و صورتی پناه‌شان نیست. نقش‌های ساعد پسر برای اثبات عشقش است و یادی كه گاه در دل نمی‌ماند و باید تصویر شود برای روز مبادا، برای روزهای دوری. پسر تصویر دستش را دوست دارد ولی همیشه آن را پنهان می‌كند.

زمستان و تابستان، بیرون كه بیاید آستین بلند می‌پوشد. می‌گوید: «نیروی انتظامی ببینه گیر می‌ده. یكی، دو باری گرفتنم گفتن این قرتی بازی‌ها چیه مگه بچه مسلمون نیستی بدنت رو نقاشی كردی».

سرهنگ رضا غنی لو، كارشناس رسمی دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی است. پلیس را ضابط دادگستری و دادگستری را تابع قانون می‌داند. همین است كه می‌گوید: «ما در هیچ امری اجازه اجتهاد به رای نداریم. در قوانین موضوعه ایران هم اشاره صریح و مصداقی به پدیده تتو یا خالكوبی نشده است.»

او كه سال‌ها در نیروی انتظامی خدمت كرده است اشاره می‌كند كه تنها تعدادی از حقوقدان‌ها معتقدند براساس ماده 640 قانون مجازات اسلامی كه عنوان شده: «نقاشی و هر چیزی كه به طور كلی عفت و اخلاق عمومی جامعه را جریحه‌دار كند در صورت ترویج، توزیع و تجارت جرم محسوب می‌گردد» قابل تسری به صور قبیحه و كلمات مستهجن در نقاط قابل رویت بدن یا در اماكنی كه نیاز به برهنه شدن در انظار عمومی مانند استخرها دارد، دانسته‌اند. غنی‌لو اما می‌گوید: «خیلی از حقوقدان‌ها آن را فقط شامل عرصه محصولات فرهنگی دانسته و بدن انسان را شامل حال آن نمی‌دانند».

او تتو و خالكوبی را موضوعی می‌داند كه ارتباط مستقیمی با پلیس و امر قضا ندارد و كاملا مربوط به حیطه جامعه‌شناسی فرهنگی می‌شود و برخوردهای سلبی بدون كارشناسی فقط منجر به گسترش این پدیده نوظهور فرهنگی می‌شود.

 

تتوكاران مجوز می‌گیرند

نسیم سن و سالی ندارد، اما مشتری‌هایش می‌گویند یكی از بهترین‌های تهران است. كارش حرف ندارد. روزی 3یا 4 میلیون از تتوی ابرو، چشم و لب درآمد دارد. نسیم درباره درآمدش حرفی نمی‌زند اما می‌گوید كه هر روز سرش شلوغ است. بلد كار است و عاشق كارش. بهداشتی كار می‌كند. از شهرهای دیگر هم مشتری دارد. هیچ كس ناراضی از آرایشگاهش بیرون نرفته. درتمام این سال‌ها هم كسی مشكلی پیدا نكرده است. آن طور كه نسیم می‌گوید استقبال زیاد زنان باعث شده وزارت بهداشت تتو را به رسمیت بشناسد.

مهندس سیدرضا غلامی، رییس اداره بهداشت اماكن مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت هم همین را می‌گوید. براساس آخرین هماهنگی‌ها با معاونت درمان و بهداشت قرار است با رعایت تمامی مسائل بهداشتی از سوی كسانی كه به كار تتو مشغول هستند، مجوز لازم به آنان داده شود.

رعایت مسائل بهداشتی هم به معنای استفاده از وسایل یك بار مصرف است در صورتی كه چنین امكانی نیست تمامی تجهیزات این كار باید با اتو كلاو گندزدایی شود. دكتر محمود نبوی، معاون بیماری‌های واگیر مركز مدیریت بیماری‌ها هم می‌گوید: با استفاده از سوزن و ظروف یك بار مصرف خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون ایدز، هپاتیت و بیماری‌های عفونی از بین می‌رود البته بحث حساسیت‌های پوستی همچنان هست اما رعایت مسائل بهداشتی مشكلات احتمالی را به حداقل می‌رساند.

ارسال برای یک دوست
۱ ۰ آیا این خبر را می پسندید؟
نظر دهید
CAPTCHA Image reload
لطفا عددی را که تصویر بالا می بینید را وارد نمایید.
  • مقدم یکشنبه, 17 فروردین 1393 - ساعت : 10:37:29
    ادم باید خیلی خر باشه که پوست خودشو اینجوری کنه و افراد عقده ای این کارها رو میکنن
    • k شنبه, 23 فروردین 1393 - ساعت : 12:40:58
      خوبه به نظر بقیه احترام گذاشت نه توهین کرد
      میشه از اینورم گفت آدم خیلی باید عقده ای باشه که به کسی که تتو میکنه توهین میکنه و در حقیقت خر خودشه
  • دکتر هوشیدری یکشنبه, 17 فروردین 1393 - ساعت : 08:55:27
    تاتو در هر صورت یک معظل فرهنگی است و در طول زمان بوده وخواهد بود . بطور کلی 80-90 درصد کسانی که در سنین پایین تاتو میکنند پس از مدتی پشیمان میشوند وداوطلب پاک کردن آن هستند کلینیک میرداماد مدکزی است که انواع تاتوها را با تبحر و تخصص لازم پاک میکند و این کمک بزرگی به این دوستان است
    تهران خیابان میرداماد جنب برج اسکان پلاک 367